A kerékpár őszi/téli tisztítása

A kerékpár őszi/téli tisztítása

Minden időjárási körülmény között, de legfőképpen a csapadékos időszakban fontos, hogy kerékpárunkat megfelelően tisztán tartsuk, és az cserébe hosszú élettartammal hálálja meg nekünk a gondoskodást. Összeszedtünk néhány hasznos tippet az alábbiakban, hogy mire érdemes odafigyelni, melyik alkatrészekre kell kiemelt figyelmet fordítani.

A lánctisztítás

A legmegfelelőbb eszköz erre a feladatra egy rongy (bármi, amit már nem sajnálsz), vagy egy kifejezetten erre a feladatra szolgáló célszerszám, a láncmosó. Fontos, hogy ha a professzionális láncmosó célszerszámot választod, akkor feltétlenül szükséged lesz hozzá való láncmosó folyadékra is.

A láncmosó szakszerű használatához itt mutatunk egy videót. Ebben egy, a Lidl-ben is kapható Crivit láncmosó működését láthatjuk. Egyszerű szerkezet, könnyű használat, elérhető áron.

Ha a fent látott szerkezettől olcsóbb megoldást, a ronggyal történő tisztítást választod, akkor a legcélszerűbb, ha a váltó által feszített alsó részre rámarkolsz a rongyot tartó kezeddel, és hátrafelé forgatod a hajtókart. Figyelj rá, hogy a láncot ne mozgasd oldalirányba, nehogy leessen. Amikor sikeresen körbetisztítottad a láncot, akkor pár fordulatot tekerj előre, az esetleges félreváltás miatt.

Ha a lánc erősen szennyezett, ki lehet mosni. Ezt a kerékpárról leszerelve, áztatással végzünk (praktikus a patentszemmel rendelkező lánc, így nem kell minden alkalommal láncbontással, összeszereléssel vesződni, és így gyengíteni a lánc egységes szerkezetét). Az áztatásos tisztításhoz legcélszerűbb a láncot egy műanyag (pl. üdítős) palackba helyezni, harmadáig feltölteni tisztítószerrel, majd néhány percig erősen felrázni. Szükség esetén a rázást ismételgetni. Ezután a láncot vegyük ki, és akasszuk fel száradni, majd száradás után szereljük vissza a kerékpárra.

Amint végeztél a tisztítással, azonnal kend be a láncot erre a célra szolgáló láncolajjal. A megfelelő láncolaj biológiailag lebomlik, ellenáll az időjárási viszontagságoknak, és könnyen behúzódik a lánc szemei közé. (FIGYELEM! A WD40 erre NEM alkalmas!) Esős, vagy téli időjárásnál olyat válassz, amely ellenáll a nedvességnek. Az olajozás a lánc alsó részén történik. A lánc olajozását szemről szemre végezzük – mindegyikre egy-egy csepp láncolajat juttassunk, hajtsuk körbe a hajtóművet párszor, majd töröljük le a felületéről a felesleges olajat. Ügyelj arra, hogy a féktárcsára és felnire ne kerüljön!

Milyen problémák fordulhatnak elő?
  • Ha nyikorog a lánc, az valószínűleg a megfelelő kenés hiánya.
  • Ugrik a lánc? Ebben az esetben a legvalószínűbb, hogy a lánc megnyúlt, és ez sajnos balesetveszélyes. Megoldás lehet a lánccsere, vagy ha ez nem segít, akkor a teljes hajtáscsere. A második esetben érdemes lehet szakemberre bízni a feladatot.
  • Hajtás közben jól hallható kerregő hangot hallani. Ilyenkor hajtás és/vagy váltó beállítási hiba lehet a háttérben.

A Hajtásrendszer (hajtómű, és hátsó lánckeréksor) tisztítása

A lánchoz hasonlóan a hajtásrendszert is ronggyal, esetleg egy kidobásra ítélt fogkefével érdemes tisztítani. A hátsó lánckeréksor fogaskerekei között felhalmozódott olajsarat vékony csavarhúzóval is ki lehet piszkálni. Érdemes a tisztítást úgy kezdeni, hogy kiveszed a hátsó kereket, mert így jobban hozzáférsz. Ha a hajtási rendszer nagyon koszos, használj tisztító folyadékot. Lehet már kapni kifejezetten erre a célra készült szereket. Fújd be vele a hajtóművet és a lánckerekeket, hagyd rajta 5-10 percig, aztán óvatosan locsold le vízzel, sikáld át, aztán töröld szárazra amennyire csak tudod és hagyd, hogy teljesen megszáradjon. Ezt a két elemet külön nem kell kenni. Ide a lánc hordja fel a kenőanyagot, tekerés közben.

A kép forrása: bikemag.hu
Milyen problémák fordulhatnak elő a hajtásrendszerben?
  • Kattogó, recsegő hajtőmű esetén feltehetőleg por-sár jutott a csapágyba. Megoldás: szükséges a kivétele és tisztítása. Javasolt ezt szakemberre bízni.
  • Időnként beleér az első váltóba a lánc? Ez lehet rossz pozícióban beállított váltókonzol hibája, ferde lánckerék, vagy kotyogó középrész. Az utóbbi két esetben csere javasolt.
  • Ferde, kóválygó pedál? Előfordulhat, hogy görbe a hajtókar, vagy a pedál kitekeredett a karból. Ha a pedál kitekeredett akár egy kicsit is, ne bringázz vele tovább. A pedál könnyen szétroncsolhatja a hajtókar menetét, amit javítani nem, csak cserélni lehet.
  • Hátsó lánckeréksor kóválygása? Menetes agy esetén görbe tengely, kazettás agynál kopott vagy fellazult kazettatest.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

11 − nyolc =

X