Külső- és belső gumi cseréje

Külső- és belső gumi cseréje

Bárkivel előfordulhat, hogy defekt, vagy kopás miatt kénytelen elvégezni kerékpárján a gumicserét. Ezt szakemberre is bízhatjuk, viszont megspórolhatjuk a szerelő árát, ha mi magunk végezzük el ezt a nem túl bonyolult műveletet. Arról nem is beszélve, hogy adódhat olyan helyzet, amikor az otthonunktól távol – mondjuk egy biciklitúrán, – vagy ahol nincs közvetlen segítség -, defektet kapunk és csak magunkra számíthatunk. Azért, hogy ez senkinek ne okozzon problémát, most néhány egyszerű lépésben bemutatjuk, hogyan is kell ezt végrehajtani.

Szerszámigény

A legalapvetőbb célszerszám, amire szükséged lesz az a gumileszedő. Nevével ellentétben ez nem csak a külső gumi leválasztását hivatott segíteni, hanem praktikus eszköz lehet a visszahelyezés során is. Készülhet műanyagból vagy fémből, és szinte minden esetben 2-3 darabos szettben árulják. A fémmel körültekintőbben kell dolgozni, mert sokkal könnyebb a gumibelsőnek felesleges sérülést okozni vele és könnyedén megroncsolhatjuk a felnit is. Éppen emiatt mi inkább a műanyag gumileszedőt ajánljuk, az esetek 99%-ban teljesen megfelelő, és az ára is sokkal kedvezőbb. A műanyag célszerszám 500 – 1.000,- Ft körüli áron mozog, míg fém társaik általában 1.500 – 2.000,- Ft-ért kaphatók.

A másik eszköz, amit nem tudsz kikerülni, az a pumpa, a megfelelő keréknyomás biztosítása érdekében. Rengeteg típust lehet kapni, ezért ezzel egy másik cikkben foglalkozunk majd részletesebben. A lényeg, hogy nem árt, ha van otthon egy nyomásmérővel rendelkező műhely-, vagy lábpumpád a mindennapi használatra és érdemes tartani egy minipumpát, ami könnyű nem foglal sok helyet és magaddal tudod vinni kerékpározáskor. Léteznek már CO2 patronos pumpák is, amik aztán tényleg szinte semmi helyet nem foglalnak.

Defekt esetén szükséged lesz még egy defektjavító készletre, ami tartalmazza a foltokat, csiszolópapírt és a ragasztót, vagy egy új belső gumira. Mi az új belsőre szavazunk, mert sokkal egyszerűbb lesz tőle az élet. A defektjavító készletért 800 – 1.500,- Ft-ot kérnek általában, míg egy új belső 1.000,- Ft körüli áron már beszerezhető.

Hogyan történik a külső- és belső gumicsere?

Első lépésként a kerék kiszerelése szükséges.

Fékek kioldása: Országúti kerékpároknál a patkóféket vagy a féktesten, vagy a fékkarnál lehet szélesebbre nyitni. Mountain bike-ok V-fékei esetében a „pipát” kell kiakasztani, illetve a tárcsafékeknél nincs szükség kioldásra. Hátsókerék esetében váltsunk a legkisebb hátsó lánckerékre. Ez fogja segíteni a kerék kiszedését.

A gyorszár kioldása: kioldáshoz a kart (szerszám használata nélkül) fordítsuk kifele, és a másik oldalon található rögzítőanyát lazítsuk meg. 

Az első kerék a kormány megemelésével kiesik a villából (ha nagyon szorul, akkor finoman ütögessük meg), a hátsó keréknél a váltókanalat kézzel hátra kell húzni, hogy a lánckeréksor ki tudja kerülni a felső bowdenvezető görgőt és emeljük ki a kereket.
A kerék kiszerelését követően engedjük ki a még esetlegesen bent maradt levegőt.

A gumi leválasztása

Itt lesz szükségünk a gumileszedők használatára. A külső köpenyt a célszerszámok segítségével emeljük át az abroncs peremén, a szorosan ülő köpenyek esetében két szerszámot rögzítsünk a küllőkhöz, majd a harmadikkal haladjunk tovább. A legtöbb esetben elég a kezdéshez egy szerszámmal a köpeny alá nyúlni, azt a küllőhöz rögzíteni, majd egy második szerszámmal szintén a köpeny alá nyúlni és a kereket körbeforgatni. Ha a külső gumi a felni egyik oldalán teljes egészében „átbukott” a peremen, a szelepnél kezdve húzzuk ki a belső gumit. Ezt követően tudjuk a teljes külsőt lefejteni a felniről a gumileszedő segítségével, ha az szükséges.

Javítás, csere

Ellenőrizzük, hogy a felni védő szalag a helyén van-e és amennyiben nincs, igazítsuk be a felni peremei közé. Defekt esetén vizsgáljuk meg a külső gumi felületét és ujjunkkal belenyúlva belülről is tapogassuk körbe óvatosan (vigyázzunk, hogy kezünket ne sértse meg a defektet okozó tárgy). Ha megtaláljuk benne a defektet okozó tárgyat (tüske, üvegszilánk, stb.) távolítsuk el azt. Végezzük el a sérült gumi foltozását, vagy vegyünk elő egy új gumibelsőt.

Gumi ismételt felhelyezése

A visszaszereléshez a külső gumi egyik peremét helyezzük vissza a felni peremére. Próbáljuk meg kézzel, de ha úgy nem megy, akkor a gumileszedő segítségével feszítsük fel az egyik peremet a felnire.
A javított, vagy az új belsőt kis mértékben fújjuk fel és illesszük a szelepet a külsőgumi alá, vezessük át a szelepet a felni furaton. Ezt követően a gumibelsőt körbehaladva illesszük vissza a külső alá. Óvatosan illesszük a külső gumi másik peremét is a felnire, azon körbehaladva. A külső gumi visszaillesztését mindig a szeleppel ellentétel oldalon kezdjük el, így a szelephez érve könnyebb dolgunk lesz. Alacsony nyomásra fújjuk fel a gumibelsőt, majd ellenőrizzük a külső gumi tökéletes illeszkedését a felnire.
Amennyiben az illeszkedést rendben találjuk, pumpáljuk fel a kereket a kívánt (és ajánlott) nyomásra.

Kerék visszaszerelése

Helyezzük vissza a kereket, és ne feledkezzünk meg a gyorszár, illetve a fék rögzítéséről, és ellenőrizzük az utóbbi megbízható működését.

A fenti folyamatot az alábbi videóban szemléltetve is megtekinthetjük.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

19 − hét =

X